Wbrew temu, co mógłby sugerować tytuł, książka Petera Walkera charakteryzuje się całkowitym brakiem jakiejkolwiek ideologii – napisał o książce Olivier Schneider, Prezes Francuskiej Federacji Rowerzystów.
Przez większą część XX wieku wydawało się, że rower jest wynalazkiem, który prędzej czy później odejdzie do lamusa, oddając pola masowej motoryzacji, ewentualnie pozostanie tylko atrybutem ubranych w lycrę fanów sportu. Dla wielu ludzi powrót do rowerów jako codziennego środka transportu w miastach – który jest faktem – wciąż wydaje się czymś trudnym do wyobrażenia. Właśnie o tym niezwykłym fenomenie traktuje książka Petera Walkera.
Autor to powszechnie znany w Wielkiej Brytanii komentator polityczny dziennika „The Guardian” i jednocześnie zapalony użytkownik roweru. Jak na dziennikarza szanowanej brytyjskiej gazety przystało autor odwołuje się do licznych badań naukowych i literatury. Zabiera czytelnika w podróż w czasie – do miast sprzed 80 i 120 lat, gdzie ruch rowerowy był czymś powszechnym i masowym, ale także do miast przyszłości, w których z pewnością rower będzie jednym z kluczowych środków transportu. Autor pokazuje, jak wygląda sytuacja transportu rowerowego w wielu miastach na świecie – Londynie, Nowym Jorku, Montrealu, duńskim Odense czy Sewilli. Nie unika trudnych tematów jak: przestrzeganie przepisów przez rowerzystów, jazda w kasku czy ryzyko związane z jazdą rowerem wśród wielu aut.
Książka radykalna i do bólu merytoryczna. Jak rowery mogą uratować świat Petera Walkera to pozycja obowiązkowa na półce każdego obserwatora życia współczesnych miast.
Tłumaczenie: Weronika Mincer
Patroni medialni: Architektura i Biznes, Magazyn MIASTA, urbnews.pl, Teren Zabudowany
Przedmowa do drugiego wydania Hubert Barański
Przedmowa Hubert Barański
Rozdział 6: Dlaczego ludzie nienawidzą rowerzystów
SPIS TREŚCI
Przedmowa: Hubert Barański
Wstęp: Nie każdy, kto jeździ rowerem, jest rowerzystą
I. Cudowne lekarstwo: rowerzyści są zdrowsi
II. Strach i otarcia ze śmiercią: walka o poczucie bezpieczeństwa
III. Rower w służbie równości: sprawiedliwość społeczna na dwóch kółkach
IV. Szczęśliwi i bogaci. Jak korporacje pokochały rowery
V. Zbuduj, a przyjadą
VI. Dlaczego ludzie nienawidzą rowerzystów
VII. Trupy na drodze i polityczna odwaga: jak ruch rowerowy staje się powszechny
VIII. Jeśli kaski są odpowiedzią, to zadajemy złe pytania
IX. Technologia na dwóch kołach
Epilog: Przyszłość czeka tuż za rogiem
Przypisy
Indeks nazw geograficznych
Indeks osób