Janette Sadik-Khan udało się zrealizować to, co wydawało się niemożliwe. Jako komisarz ds. transportu, podczas kadencji burmistrza Michaela Bloomberga, w latach 2007–2013 przeprowadziła w Nowym Jorku urbanistyczną rewolucję. Jej najważniejsze i najodważniejsze projekty to oddanie pieszym ogromnych przestrzeni wcześniej zajmowanych przez ruch samochodowy, budowa setek kilometrów dróg dla rowerów, uruchomienie szybkich linii autobusowych SBS i roweru publicznego. Zmagania o miasto dla ludzi opisała wraz ze swoim współpracownikiem Sethem Solomonowem w prezentowanej książce. Ostatecznie, dzięki determinacji Janette Sadik-Khan i jej zespołu, Nowy Jork stał się miastem bardziej przyjaznym dla pieszych, rowerzystów i komunikacji miejskiej, a jednocześnie pełnym zieleni i mniej zakorkowanym. Niewątpliwy sukces zespołu Janette Sadik-Khan jest ogromną inspiracją dla wszystkich, którym bliska jest idea „miasta szczęśliwego”. We wstępie i na zakończenie autorka trawestuje słowa Franka Sinatry: „Jeśli coś można zrobić w Nowym Jorku, to da się to zrobić wszędzie” – to wystarczająca zachęta także dla polskiego czytelnika. Książka stanowi kontynuację wątków poruszonych przez Charlesa Montgomery’ego w Mieście szczęśliwym. Autorzy Walki o ulice pokazują od strony praktycznej, jak wcielić w życie opisane przez niego idee.
Tłumaczenie: Weronika Mincer
SPIS TREŚCI
Wstęp: Marta Żakowska
Od autorki
Wprowadzenie. Nowe zasady
1. Walka
2. Gęsto, gęściej
3. Ustalanie priorytetów
4. Jak czytać ulice. „To jest raj samochodowy!”
5. Idź za pieszym
6. Batalia o nowy Times Square
7. Podkradanie dobrych pomysłów
8. Ścieżki rowerowe i ich wrogowie
9. Rowery publiczne - nowa granica ekonomii współdzielenia
10. Bezpieczeństwo w liczbach
11. Kilka słów o autobusach
12. Mierzymy ulice
13. Fundamenty
14. Walka trwa
Podziękowania